وبلاگ شخصی فرهاد داودوندی

خبرهای فروشگاه لوازم یدکی اتومبیل، ورزشی، علمی، هنری، نجوم و ادبی بروجرد

وبلاگ شخصی فرهاد داودوندی

خبرهای فروشگاه لوازم یدکی اتومبیل، ورزشی، علمی، هنری، نجوم و ادبی بروجرد

خبرهای فروشگاه الوازم یدکی اتومبیل، ورزشی، علمی، هنری، نجوم و ادبی بروجرد

نگاهی به تاریخ دو و میدانی بروجرد

farhad davoodvandi | شنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۵۴ ب.ظ

 

نگاهی به تاریخ دوومیدانی بروجرد

 

گرد آوری توسط استاد محمد حسین سامانی

 

(قسمت اول)


ورزش دوومیدانی در بروجرد از دیر باز تقریبا با شروع ورزش نوین در کشور ظهور و بروز داشته چنانچه در سالهای دهه ۳۰ و ۴۰ نامهایی در این ورزش مطرح بوده اند و عناوینی در سطوح آموزشگاهی و کشوری برای شهرمان به ارمغان آورده  اند.

 

زنده یاد استاد قباد نظامی در کنار تاریخ سازان ورزش بروجرد زنده یادان اساتید رضا کاروان  و حاج عبدالمحمد (حمید)مطهری


نامهای مطرح در آن سالها محمد ابراهیم فاضل ، زنده یاد بهمن مدیری،زنده یاد پرویز بهرامی پور،برادران امیری که در آن سالها حرف اول را در دوومیدانی بروجرد و استان می زده اند و در سالهای پایانی دهه ۴۰ درخشندگی این ورزش تلالوء بیشتری یافت و نامهایی مطرح شدند که دوومیدانی بروجرد را به اوج رساندند و زمینه ساز رشد گسترش هر چه بیشتر این رشته در سالهای بعد گردیدند.

 

زنده یاد استاد غلامرضا فهیمی


اسامی درخشان آن سالها اساتید ولی الله صالح نیا حضور موفق در چندین رشته و نهایت قهرمان اول رشته دهگانه(صاحب چندین ساله رکورد کشور)  ،هوشنگ ارشدی موفقیتهای متعدددر دوهای سرعت ،مواد ۱۰۰ ،۲۰۰، ۴۰۰ متر (صاحب مدال برنز۴۰۰ *۴ مسابقات آسیایی تهران)،زنده یاد غلامرضا فهیمی والیبالیست برجسته شهرمان و کسب مدالهای متعدد در دوهای ۴۰۰ متر و ۴۰۰متر بامانع و پرتاب وزنه ،محمد رضا بیات قهرمان رشته های فوتبال ،بسکتبال،والیبال و رشته های پرش سه گام و پرش با نیزه در دوومیدانی کشور،احمد گودرزی دریافت چندین مدال دردوهای استقامت و اوج آن تخصیص قهرمانی ۳۰۰۰ متر با مانع به خود  ،

زنده یاد استاد پرویز بهرامی پور دارنده مدال نقره مسابقات صحرانوردی پیشکسوتان کشور رده سنی ۶۰ سال به بالا

 

پرویز صیفوریان قهرمانی های متعدد دوهای ۲۰۰متر و۴۰۰متر،قباد نظامی دارنده مدال در پرتاب نیزه ،عباس مدیری صاحب مدال در پرش طول دوومیدانی آموزشگاههای کشور و همچنین حضور موفق در والیبال شهر،حبیب الله صیفوریان  دوهای سرعت،غلام گودرزی قهرمان دوهای سرعت و پرش در آموزشگاههای کشور،محمد تیغی دوهای استقامت ،عبدالمحمد حمیدزاده دوهای استقامت ،ابراهیم گودرزی در پرتاب نیزه، و.....که بیشتر این عزیزان از آموزش وپرورش شروع به رشد و نمو ،نمودند وزنده یاد استاد رضا کاروان  ودوستانشان در رشد و پرورش آنها نقش بسزایی داشتند.

 

استاد ولی الله صالح نیا


نکته ای که در این میانه قابل توجه می باشد آن دوران بیشتر، مسابقات در آموزش وپرورش وجود داشته و هنوز به درستی مسابقات دوومیدانی در سطح کشور، خارج از آموزش و پرورش برگزار نمی شده است .

 

استاد محمد رضا بیات


و دیگر اینکه رشته دوومیدانی رشته دوم اکثر قهرمانان آن دوره بوده و عمدتاذ قهرمانان توانمند رشته های دیگر به خصوص والیبال و فوتبال با حضور در مسابقات رشته های مختلف دوومیدانی صاحب عنوان کشوری می شده اند.


معروف است که زنده یاد حاج عبدالمحمد مطهری استاد بی بدیل والیبال نیز دستی در پرتاب وزنه دوومیدانی داشته است.

 

عمده این ورزشکاران بعد از پایان دوران دبیرستان با رفتن به مدرسه عالی ورزش به رشد و پیشرفت خود ادامه دادند چنانچه در این میان آقایان هوشنگ ارشدی،ولی الله صالح نیا ،احمد گودرزی با حضور در مسابقات بازیهای آسیایی تهران(۱۳۵۳) افتخار آفرین شدند و آقای هوشنگ ارشدی با کسب مدال برنز این مسابقات در ماده ۴۰۰*۴ متر اوج کار آن نسل را به منصه ظهور رساند و اولین مدال آسیایی را نصیب شهرمان نمود.

 

فرهاد داودوندی در کنار استاد پرویز صیفوریان


در ادامه کار این عزیزان در موقعیتهای مختلف  سالها به ورزش کشور خدمت نمودند


چنانچه زنده یاد استاد غلامرضا فهیمی در جایگاه استادی در دانشگاه و با حضور در مدیریت دوومیدانی کشور در سالهای اول انقلاب و همچنین تلاش ایشان در دوومیدانی جانبازان ،معلولین در کنار ورزشکاران کشور، همچنین،حضور چنین ساله در کنار موفقیتهای دوومیدانی خوزستان ،حضور موفق در ورزش معلولین امارات ، و به عنوان مربی بدنساز در کنار چندین تیم ورزشی، از کارهای ،ارزشمند زنده یاد استاد فهیمی می باشد.

استاد صالح نیا  در جایگاه استادی در دانشگاه ،با حضور موفق در بدنسازی علمی در سطوح بالا  در کنار بسیاری از تیمهای ملی و باشگاهی از سالهای آغازین دهه ۶۰، که تلاشهای ایشان نتایج پرباری را برای تیمهای مورد نظر در برداشت، همچنین تالیف چندین کتاب در موضوعات مختلف ورزشی از یادگارهای ارزشمند ایشان است.

 

استادهوشنگ ارشدی

 

استاد محمدرضا بیات دیگر پیشکسوتی که با درجه دکترا باحضور در جایگاه استادی دانشگاه ،مربیگری در تیمهای دانشگاهی،تالیفات و پژوهشهای متعدد، چنانچه تالیفات ایشان به عنوان مرجع در آموزش دوومیدانی در دانشگاههای کشور و کلاسهای مربیگری دوومیدانی در فدراسیون دوومیدانی مورد استفاده قرار می گیرد.
 استاد پرویز صیفوریان  حضور چندین ساله در معیت مربیگری در دوومیدانی شهر و آموزشگاهها و بدست آوردن موفقیتهایی در سطح کشور و بین المللی افتخار آفرین دوومیدانی شهرمان بوده اند.

 

استاد احمد گودرزی


استاد احمدگودرزی با حضور در دوومیدانی نیروهای مسلح و همچنین حضور چندین ساله در جایگاه مسؤل کمیته دوهای استقامت و نیمه استقامت فدراسیون دوومیدانی کشور، دستاوردهایی برای دوومیدانی کشورمان داشتند.


استاد هوشنگ ارشدی نیز با حضور در جایگاه استادی دانشگاه و زنده یاد استاد قباد نظامی در آموزش و پرورش در خدمت ورزش کشورمان بوده اند...............

 

پایان قسمت اول...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی