وبلاگ شخصی فرهاد داودوندی

خبرهای فروشگاه لوازم یدکی اتومبیل، ورزشی، علمی، هنری، نجوم و ادبی بروجرد

وبلاگ شخصی فرهاد داودوندی

خبرهای فروشگاه لوازم یدکی اتومبیل، ورزشی، علمی، هنری، نجوم و ادبی بروجرد

خبرهای فروشگاه الوازم یدکی اتومبیل، ورزشی، علمی، هنری، نجوم و ادبی بروجرد

استاد محمد گودرزی ( الف. فرهیخته)

farhad davoodvandi | يكشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۲۲ ب.ظ
 
تراز مالی شهرداری بروجرد در سال 1329- منتشره در روزنامه بروجرد، شماره ششم خرداد 1330
 
برگی از تاریخ بروجرد:
 
قابل توجه اعضای شورای اسلامی شهر
 
و رسانه های بروجرد
 
در پُست قبلی که در بارة شورای اسلامی شهر نوشتم، بر لزوم رعایت اصل «شفافیت» و ارتباط شورا با رسانه¬ها تأکید کردم. روشن است که سخن گفتن از «شفافیت» کافی نیست، قانون ابزار عملی شفافیت را مشخص کرده است:
 
به استناد بند دهم ماده 71 «قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور» مصوب ششم مهر 1382 شورای اسلامی شهر موظف است با «تأیید صورت جامعِ درآمد و هزینه شهرداری، که هر شش ماه یک‌ بار توسط شهرداری تهیه می‌شود، آن را برای آگاهی عمومی منتشر کند».
 
در گفتگوی تلفنی از دوست عزیزم آقای فرهاد داودوندی، خبرنگار مستقل و مدیر وبلاگ farhad90 انتشار گزارش¬های مالی شهرداری در سال¬های گذشته را جویا شدم. ایشان با کلام آمیخته به طنز خود گفت: «من که هیچ، اجدادِ من هم به خاطر نمی¬آورند که چنین اتفاقی افتاده باشد!»
 
در پاسخ، از ایشان خواستم که دست کم پای اجدادشان را میان نیاورند! شاید انتشار گزارش¬های مالی شهرداری برای نسل ما امری شگفت باشد، یقیناً برای پدران یا پدر بزرگان ما کاملاً عادی بوده است.
 
‌برابر ماده 42 «قانون تشکیل شهرداریها و انجمن شهرها و قصبات» مصوب 4 مرداد ماه 1328 مجلس شورای ملی، شهرداری هر شهری وظیفه داشته است که در آخر هر سال، صورت جامعی از درآمد و هزینه شهرداری را که به تصویب انجمن شهر رسیده باشد برای اطلاع عموم منتشر کند.
 
به استناد بریده روزنامه «بروجرد» به تاریخ خرداد 1330، صورت مالی (تراز مالی) شهرداری بروجرد در سال 1329 برای اطلاع عموم منتشر شده است. مطالعه این تراز بسیار جالب و خواندنی از انضباط مالی حاکم بر مجموعه شهرداری در آن زمان حکایت دارد:
 
اولاً دو ستونِ بدهکار و بستانکار، برابر است و حتی یک دینار (در سال 1329 هر ریال معادل 100 دینار بود) اختلاف در آن دیده نمی¬شود.
 
ثانیاً در  مجموع، هزینه¬ها از درآمدها کمتر است و تراز مالی، مثبت.
 
آیا شورای پنجم می¬تواند با انجام اصلاحات لازم، انضباط مالی را به شهرداری برگرداند و تراز منفی آن را مثبت کند؟ اگر این اتفاق بیافتد، یقیناً آرزو یا حسرت انتشار گزارش¬های مالی شهرداری نیز به وقوع خواهد پیوست!
 
نوشته : استاد محمد گودرزی ( الف. فرهیخته)

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی