وبلاگ شخصی فرهاد داودوندی

خبرهای فروشگاه لوازم یدکی اتومبیل، ورزشی، علمی، هنری، نجوم و ادبی بروجرد

وبلاگ شخصی فرهاد داودوندی

خبرهای فروشگاه لوازم یدکی اتومبیل، ورزشی، علمی، هنری، نجوم و ادبی بروجرد

خبرهای فروشگاه الوازم یدکی اتومبیل، ورزشی، علمی، هنری، نجوم و ادبی بروجرد



خبرگزاری کشاورزی ایران به نقل قول



 از سایت شخصی فرهاد داودوندی گزارش داد:


گفت وگو با صاحب سمند زباله جمع کن..!

 + تصاویر


فرهاد داودوندی

سمند آخرین مدلش را در زیر درختی پارک می کند، لباس های مرتبش را عوض می کند، با پوشیدن لباس مخصوص و با در دست کردن دستکش، کار هر روز خود در طی شانزده سال گذشته را پی می گیرد. امروز باتفاق دوستانم در سراب کرتول بروجرد با مردی دیدار و گفتگو داشتم که تعجب مرا سخت بر انگیخت، خدمتگزار طبیعت، عاشق طبیعت و اینگونه القاب به واقع زیبنده نام این بزرگ مرد محیط زیست ایران است. جواد قریب، نامی غیرآشنا برای مسئولین بروجرد، استان لرستان و حتی ایران است! زاده سال بروجرد در سال 1333 خورشیدی است و با اینکه بازنشسته است و یک باب مغازه در بهترین نقطه شهر بروجرد( ابتدای خیابان شهدا) دارد، اما شانزده سال است که هر روز و مرتب، به تنهائی راهی روستاهای دور دست بروجرد می شود و یک تنه زباله های رها شده در دشت و صحرا را در گونی هائی که همراه دارد، جمع آوری می کند.

 

وقتی از وی می پرسم:

 

- چرا این کار را انجام می دهی؟

 

- لبخندی می زند و می گوید: زمین امانتی در دست ماست، من می خواهم این امانت همیشه پاکیزه باشد.

 

در جواب پرسش دیگرم که از وی می پرسم چند سال است به این کار مشغول هستی؟

 

- سخنانش را اینگونه ادامه می دهدکه: 16 سال است پاکسازی طبیعت را سرلوحه فعالیت های زندگی خود قرار داده ام. وضع مالی ام بسیار خوب است و محتاج نیستم، از شنیدن صدای پرندگان، آب های جاری در رودخانه ها، دیدن درختان و سبزه ها، کوه های سر به فلک کشیده لذت می برم.

 

- خانواده تان چگونه با این فعالیت شما کنار آمده اند؟

 

متاهل هستم، و یک دختر و پسر دارم که هر گاه آنها هم سری به ما بزنند همراه با همسرم به نخستین روستا رفته و کار پاکسازی زباله ها از صحرا را انجام می دهیم. خوشبختانه خانواده ام خودشان نیز از پاکسازی طبیعت لذت می برند.

 

- کار پاکیزه نمودن طبیعت را روزی چند ساعت انجام می دهی؟

 

- روزانه از ساعت حدود 10 صبح تا 6 یا 7 غروب کار پاکسازی طبیعت را انجام می دهم.

 

- آیا در تمامی فصول سال فعالیت دارید؟

 

- بله، البته در زمستان بخاطر اینکه زباله ها زیر برف ها مخفی می شوند، کارم سخت تر است.

 

 

- آیا اداره یا ارگانی به شما کمک مالی می کند؟

 

- خیر، حتی هزینه دستکش های چهار هزار تومانی در هر هفته و بنزین رفت و برگشت ماشینم و غذای همراهم را نیز خودم می پردازم.

 

- در کدام مناطق بیشتر فعالیت داشته اید؟

 

- در تمامی مناطق فعالیت داشته ام، الان حدود سه ماه است در سراب کرتول مشغول پاکسازی می باشم، سه سال هم اطراف سد دهکرد را پاک سازی کردم، قبل از آن هم در خیلی از باغهای روستاهای اطراف شهر همین کار را انجام داده ام.

 

- آیا فعالیت های شما فقط مختص پاکسازی طبیعت بروجرد از زباله ها است؟

 

- خیر، چندی قبل طبیعت اطراف پلیس راه توره اراک را به مدت ده روز پاکیزه کردم. حتی چندی قبل برای میهمانی رفتیم گچساران سری به پسر عمویم بزنیم. زباله های اطراف سد شان را جمع آوری نمودم.

 

- برخورد مردم با شما در حین فعالیت های تان چگونه است؟

 

- بیشتر فکر می کنند که این پیشه من است، وقتی برای شان توضیح می دهم که من زباله هائی را که آن ها در طبیعت رها می کنند جمع آوری می کنم تا کره زمین بیشتر از این آلوده نشود، تعجب می کنند.

 

- آیا از فعالیت های تان در رابطه با پاکسازی طبیعت در این چند سال،خاطره ای می توانید برایمان تعریف کنید؟

 

- چندی قبل یکنفر با دیدن فعالیت های من، برایم غذا آورد و مبلغ ده هزار تومان هم به من داد، به آن شخص گفتم وضع مالی ام خوب است، آن سمند آخرین مدل که در آن گوشه پارک شده، مال من است، خانه از خودم دارم، مغازه در بهترین نقطه شهر دارم و حقوق بازنشستگی می گیرم، باورش نشد. به زور پول را به من داد که منهم آن را گرفتم و به موسسه کودکان سرطانی محک هدیه دادم.

 

یک خاطره دیگرم اینکه چندی قبل برف باریده بود، داخل رودخانه رفتم پلاستیک بزرگی را که گیر کرده بود دربیاروم، لیز خوردم و آب مرا با خود برد، در آن سرما خیس خیس شدم و تا چند روز در خانه به خاطر سرما خوردگی بستری شدم. اما تا حالم بهتر شد دوباره به طبیعت برگشتم.

- دوست داری تو را به چه نامی صدا بزنند؟

 

- خدمتگزار طبیعت!

- اما به نظر من، لقب "عاشق بی ادعای طبیعت" و یا " غریب آشنا" بیشتر برازنده شماست!

 

- ( با خنده می گوید)هر طور خودتان صلاح می دانید!

 

منبع: وبلاگ شخصی فرهاد داودوندی




http://www.iana.ir/keshavarzi/item/15646-1.html

  • farhad davoodvandi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی