وضعیت بعضی داروخانه ها و چند سوال؟
farhad davoodvandi | پنجشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۵، ۰۱:۰۰ ق.ظ
وضعیت بعضی داروخانه ها و چند سوال؟
فرهاد داودوندی- بروجرد:
تنها مکان تجاری که مردم برای تخفیف در خرید، هیچگونه چک و چانه ای نمی زنند، داروخانه است!
خوشبختانه بسیاری از داروخانه ها در داشتن انصاف و کمک به بیماران با تمام وجود در خدمت بیماران هستند که جای تقدیر دارد و لازم است مسوولین محترم از اینگونه داروخانه ها تقدیر بعمل بیاورند.
اما متاسفانه مشاهده می شود که گاهی اوقات در بعضی از داروخانه ها( تاکید دارم در بعضی از داروخانه ها) متاسفانه داروی اشتباهی به بیماران می دهند، که شاید اثرات منفی استفاده از اینگونه اشتباهات دارویی، تا پایان عمر در جسم بیمار باقی بماند
مشاهده می شود که گاهن قیمت یک نسخه دارویی در چند داروخانه با همدیگر تفاوت دارد. به این معنی که یک نوع داروی خاص با یک مارک مشخص در چند داروخانه ممکن است دارای چندین قیمت مختلف باشد.
مشاهده می شود که بعضی نسخه ها و بخصوص نسخه های بیمه ای که در آن یک یا دو نوع دارو درج شده، قیمت شان از خرید آزاد آن دارو گرانتر است. یعنی اینکه اگر مردم برای تهیه دارو به جای دادن نسخه به داروخانه، شفاها اعلام نموده و آنرا از داروخانه بخرند، برای مصرف کننده ارزانتر حساب می شود.
متاسفانه کمتر دیده می شود که بیماران برای استفاده از دارو با دقت راهنمایی شوند. دیده می شود که پشت داروها با عجله و با دستخط های آنچنانی که قابل خواندن هم نیست توضیحاتی نوشته می شود و بعد با کشیدن چند خط هم که مثلا نشان دهنده ساعت های مصرف است، قال قضیه را می کنند!
بعضن دیده می شود که داروهایی به دست بیماران می رسد که تاریخ شان در شرف اتمام است.
مردم و بخصوص همراهان بیمار نه وقت و نه حوصله پیگیری اینگونه موارد را دارند اما توقع دارند که در داروخانه ها با آنها با احترام کامل برخورد شود که صد البته بسیاری از داروخانه ها در نوع برخورد با بیماران رعایت می کنند، اما مواردی وجود دارد که متاسفانه در این متن قابل ذکر نیست...
به هر حال توقع مردم این است که داروخانه ها دارای مسوول فنی تمام وقت باشند که با نظارت کامل و با داشتن حُسن خلق، خطاهای دارویی به حداقل خود برسد.
مردم توقع دارند داروخانه های خاص هم که با داشتن داروهای منحصر بفرد مستقیما با جان بیماران بد حال، سر و کار دارند بیشتر مورد نظارت قرار بگیرند.
متاسفانه مردم و بخصوص همراهان بیمار بد حال همیشه از ترس اینکه نکند با اعتراض به گرانی و برخورد نامناسب، دارو به آنها داده نشود باید بسازند و بسوزند.
بسیاری از مردم نمی دانند در مواردی که در حق شان اجحاف می شود به کجا باید مراجعه کنند! اطلاع رسامی متولیان امر هم در این زمینه در حد صفر و یا بسیار اندک است.
به هر حال بنظر نگارنده، کار کردن در داروخانه یک رسالت است که می تواند منشاء خدمات ارزنده ای به مردمی باشد که چشم و امیدشان برای بهبود بیماران شان اول به خدا و بعد به برخورد مناسب مدیران و کارمندان داروخانه ها می باشد، پس لازم است مدیران ارشدی که مسوولیت نظارت بر داروخانه ها را دارند بیش از پیش بعنوان حامی بیماران با داروخانه های احیانا متخلف برخورد کنند.
تنها مکان تجاری که مردم برای تخفیف در خرید، هیچگونه چک و چانه ای نمی زنند، داروخانه است!
خوشبختانه بسیاری از داروخانه ها در داشتن انصاف و کمک به بیماران با تمام وجود در خدمت بیماران هستند که جای تقدیر دارد و لازم است مسوولین محترم از اینگونه داروخانه ها تقدیر بعمل بیاورند.
اما متاسفانه مشاهده می شود که گاهی اوقات در بعضی از داروخانه ها( تاکید دارم در بعضی از داروخانه ها) متاسفانه داروی اشتباهی به بیماران می دهند، که شاید اثرات منفی استفاده از اینگونه اشتباهات دارویی، تا پایان عمر در جسم بیمار باقی بماند
مشاهده می شود که گاهن قیمت یک نسخه دارویی در چند داروخانه با همدیگر تفاوت دارد. به این معنی که یک نوع داروی خاص با یک مارک مشخص در چند داروخانه ممکن است دارای چندین قیمت مختلف باشد.
مشاهده می شود که بعضی نسخه ها و بخصوص نسخه های بیمه ای که در آن یک یا دو نوع دارو درج شده، قیمت شان از خرید آزاد آن دارو گرانتر است. یعنی اینکه اگر مردم برای تهیه دارو به جای دادن نسخه به داروخانه، شفاها اعلام نموده و آنرا از داروخانه بخرند، برای مصرف کننده ارزانتر حساب می شود.
متاسفانه کمتر دیده می شود که بیماران برای استفاده از دارو با دقت راهنمایی شوند. دیده می شود که پشت داروها با عجله و با دستخط های آنچنانی که قابل خواندن هم نیست توضیحاتی نوشته می شود و بعد با کشیدن چند خط هم که مثلا نشان دهنده ساعت های مصرف است، قال قضیه را می کنند!
بعضن دیده می شود که داروهایی به دست بیماران می رسد که تاریخ شان در شرف اتمام است.
مردم و بخصوص همراهان بیمار نه وقت و نه حوصله پیگیری اینگونه موارد را دارند اما توقع دارند که در داروخانه ها با آنها با احترام کامل برخورد شود که صد البته بسیاری از داروخانه ها در نوع برخورد با بیماران رعایت می کنند، اما مواردی وجود دارد که متاسفانه در این متن قابل ذکر نیست...
به هر حال توقع مردم این است که داروخانه ها دارای مسوول فنی تمام وقت باشند که با نظارت کامل و با داشتن حُسن خلق، خطاهای دارویی به حداقل خود برسد.
مردم توقع دارند داروخانه های خاص هم که با داشتن داروهای منحصر بفرد مستقیما با جان بیماران بد حال، سر و کار دارند بیشتر مورد نظارت قرار بگیرند.
متاسفانه مردم و بخصوص همراهان بیمار بد حال همیشه از ترس اینکه نکند با اعتراض به گرانی و برخورد نامناسب، دارو به آنها داده نشود باید بسازند و بسوزند.
بسیاری از مردم نمی دانند در مواردی که در حق شان اجحاف می شود به کجا باید مراجعه کنند! اطلاع رسامی متولیان امر هم در این زمینه در حد صفر و یا بسیار اندک است.
به هر حال بنظر نگارنده، کار کردن در داروخانه یک رسالت است که می تواند منشاء خدمات ارزنده ای به مردمی باشد که چشم و امیدشان برای بهبود بیماران شان اول به خدا و بعد به برخورد مناسب مدیران و کارمندان داروخانه ها می باشد، پس لازم است مدیران ارشدی که مسوولیت نظارت بر داروخانه ها را دارند بیش از پیش بعنوان حامی بیماران با داروخانه های احیانا متخلف برخورد کنند.
- ۰ نظر
- ۲۵ آذر ۹۵ ، ۰۱:۰۰